Máte elektronickou dálniční známku a teď přemýšlíte, jak vyřešit převod auta? Nebo jste narazili na zádrhel při nákupu a nevíte, jak ho vyřešit? Spoustu odpovědí naleznete na webu edalnice.cz nebo na našich profilech @edalnice na Facebooku a Twitteru. Pro větší přehlednost jsme ale ty nejčastější otázky sepsali do dnešního článku a nabízíme vám odpovědi pěkně pohromadě.
Otázka č. 1: Je elektronická dálniční známka platná ihned po zaplacení? Jak zjistíte skutečný počátek platnosti?
Pokud známku platíte platební kartou, obvykle se platba provede okamžitě a elektronická známka je ihned v evidenci úhrad. Avšak při problému na straně banky může dojít ke zpoždění platby a známka je platná až po několika desítkách minut, a to i v situaci, kdy známku kupujete s okamžitou platností. Jak zjistíte, že je známka již v systému a platná, na to odpovídáme v otázce č. 2. Skutečný počátek platnosti známky si můžete ověřit na Potvrzení o úhradě, které vám přijde do e-mailu (viz obrázek 1).
Otázka č. 2: Zaplatili jste za dálniční známku v e-shopu kartou, ale nepřišlo vám potvrzení. Můžete vyrazit?
Jediným průkazným způsobem, jak ověřit, že je zaplacená známka již aktivní, pokud vám ještě nepřišlo Potvrzení o úhradě do e-mailu, je zadat svou SPZ a kód registrace země vozidla do připraveného formuláře s názvem Ověření platnosti (obrázek 2) na webu edalnice.cz. Standardně je platba připsána téměř okamžitě, nicméně při problému na straně banky může dojít ke zpoždění platby. Pokud vám tedy po zadání SPZ a kódu země registrace vozidla systém odpoví, že známka je platná, můžete vyrazit i bez potvrzení. V opačném případě vaše platba ještě nebyla zaevidována a při případné silniční kontrole by nastal problém.
Otázka č. 3: Jak změnit počátek platnosti nebo SPZ u zakoupené elektronické známky?
Pozor! Veškeré změny jsou možné pouze před začátkem platnosti. Jakmile si v e-shopu edalnice.cz koupíte známku s okamžitou platností, nelze již žádné změny provádět. Při nákupu u distributorů lze případné změny provést na stejném místě nejpozději do 15 minut od nákupu.
V případě, že si zakoupíte elektronickou známku s odloženým počátkem platnosti, například měsíc ode dne nákupu, můžete před nabytím platnosti elektronické dálniční známky provést jednu změnu SPZ a jednou změnit počátek platnosti. Změnu provedete na edalnice.cz v sekci Správa známky (obrázek 3). Připravte si autorizační kód, který naleznete na Potvrzení o úhradě.
Otázka č. 4: Koupili jste elektronickou dálniční známku u distributora a až doma jste zjistili, že je špatně zadaná SPZ. Co s tím?
Důrazně doporučujeme si při nákupu vše zkontrolovat na místě a pro jistotu obsluhu na přepážce požádat o kontrolu, pokud si nejste jistí správností. Do roku 2001 se na SPZ mohly vyskytovat znaky Q, G, O, W. Ty jsou však dnes již zakázané vzhledem ke snadné zaměnitelnosti například písmene O za číslo 0 nebo písmene G za C.
Chybou však nemusí být pouze nepoužívané znaky, ale také překlepy a chybné pořadí znaků. Proto si vždy na místě zkontrolujte Potvrzení o úhradě a pro jistotu se obsluhy zeptejte, zda je zadaný znak opravdu ten požadovaný. Na změnu máte 15 minut od nákupu. Později již nelze provést žádné změny.
Otázka č. 5: Prodáváte auto s platnou známkou, lze ji převést na nové?
Elektronická dálniční známka se váže na konkrétní SPZ a vozidlo. V případě, že své vozidlo prodáváte, prodáte ho včetně elektronické dálniční známky. Odpověď tedy zní: ne, známku nelze před prodejem převést na jiné auto. Jedinou výjimkou jsou vozidla se značkou na přání, kde zákon umožňuje přenos SPZ mezi vozidly změnou zápisu v osvědčení o registraci vozidla (v technickém průkazu vozidla).
Otázka č. 6: Vypršela vám platnost odkazu z potvrzovacího e-mailu při hromadném nákupu. Jak lze získat nový odkaz?
Pokud jste si při hromadné úhradě nestihli včas stáhnout archiv s Potvrzeními o úhradě pro jednotlivá vozidla ze zaslaného e-mailu, rádi vám ho zašleme znovu. Kontaktujte prosím naši zákaznickou péči, a to buď telefonicky na lince (+420) 222 266 757, nebo e-mailem na info@edalnice.cz.
Otázka č. 7: Při platbě jste zadali špatný nebo žádný variabilní symbol. Přicházíte o peníze?
Odpověď je zde trochu složitější. V případě, že jste při převodu peněz zadali neexistující nebo žádný variabilní symbol, nic se neděje. Platba se sice zrealizuje, ale prostředky nebudou spárované s konkrétní objednávkou v e-shopu a budou stejnou cestou vráceny na účet plátce.
Může ovšem nastat situace, kdy zadáte variabilní symbol, který je špatně, a navíc se trefíte do variabilního symbolu jiného zákazníka. V takovém případě se daná známka zakoupí jinému řidiči na jinou SPZ a peníze již nelze vrátit.
Otázka č. 8: Známku máte řádně zakoupenou a platnou, ale dostali jste informaci o stornu objednávky. Máte tedy známku platnou?
S takovou situací a hláškou v e-mailu jste se setkali v případě, že jste zkoušeli nákup elektronické známky u platby bankovním převodem vícekrát, ale nedošlo k platbě (třeba jste si nákup zkoušeli nanečisto nebo jste neměli údaje z platební karty u sebe). V některé z dalších objednávek jste již platbu uskutečnili a zakoupili jste si tak elektronickou známku. Co se však stane s těmi nedokončenými objednávkami? Po uplynutí lhůty pro dokončení platby systém objednávku zruší a odešle tuto informaci na zadaný e-mail. Vaše zakoupená elektronická známka tedy zůstává nadále platná a všechny nedokončené objednávky jsou zrušeny. Platnost známky si samozřejmě můžete zkontrolovat tak, jak uvádíme v otázce č. 2.
Máte jinou otázku? Tak se nás neváhejte zeptat. Nejrychleji vám odpovíme na Facebooku nebo nám můžete napsat na info@edalnice.cz.